Ongediertebestrijder nodig? Klik hier! Direct contact?
Bel +31(0)88-22 121 22

Ongediertebestrijding: een combinatie van creativiteit en kunde

  • maandag 12 augustus 2019

Als professionele ongediertebestrijder heb je een bijzonder beroep: je helpt mensen die overlast ervaren van allerlei soorten ongedierte. Kees Bruers van Traas Midden-Brabant uit Alphen weet er alles van. Daarom hebben we hem uitgenodigd voor een interview waarin hij zijn ervaringen met ons deelt. Kees kom je tegen in ’s-Hertogenbosch, Goirle, Loon op Zand, Rijen, Rosmalen, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught, Waalwijk, Zaltbommel en omgeving.

Waarom ben je begonnen als zelfstandige ongediertebestrijder?

Ik heb altijd gewerkt als een vertegenwoordiger van een veevoederfabriek. Toen kwam ik wel eens in contact met ongediertebestrijders in de agrarische sector. Het leek mij een leuk vak, want ik ben zelf hobbyjager met eenzelfde soort ‘jachtinstinct’.

Toen dacht ik: “Laat ik een cursus ongediertebestrijding volgen”. Vervolgens bleek dat in mijn regio een ongediertebestrijder werd gezocht en zo ben ik in het vak beland. Ik ben toen in januari 2016 gestart. Het loopt goed en het werk bevalt me uitstekend.

Ik heb één medewerker en mijn vrouw zit op kantoor voor de administratie en de telefoon. Zo kan ik zelf meer werkbezoeken doen en op die manier groeien met personeel zodat we maximaal beschikbaar zijn voor klanten.

Wat geeft jou het meest voldoening?

Het is afwisselend werk, want ik kom in contact met verschillende mensen op verschillende locaties. De ene keer bij de directeur van een grote fabriek, de andere keer bij mensen thuis. Die afwisseling en vrijheid trekken mij het meest.

Wat zeggen klanten over jou? Wat is het mooiste compliment dat je kreeg?

Nou, dat ik er goed uitzag! Nee gekheid, het mooiste is dat je contact hebt met klanten en dat ze een geloofwaardig verhaal van mij krijgen, zodat ze weten wat het echte probleem is. Soms denken ze bijvoorbeeld dat er sprake is van een bepaald ongedierte en dan stel ik mensen graag gerust en achteraf vertellen ze mij: “Ik ben blij dat je geweest bent”. En ze bedanken me voor de uitleg. Dat geeft mij een voldaan gevoel, dat je weet dat mensen weer goed kunnen slapen. Blijkt het een andere soort te zijn. Het verschil tussen de beestjes zien ze dan niet.

Welk ongedierte komt het vaakst voor in jouw regio?

In Brabant kom je relatief vaak de zwarte rat tegen, daar is onze provincie wel bekend om helaas. De zwarte rat is een dier dat heel moeilijk te bestrijden is. Die laat zich namelijk niet snel voor de gek houden, het is een heel slim beest. Ze zitten vaak in gebouwen in de agrarische sector, zoals stallen en schuren. Ze leven graag bovenin, op moeilijk te bereiken plekken. Dat zijn plekken waar je moeilijk met klemmen en vallen kunt komen.

Ja… de zwarte rat is heel slim. Maar door onze ervaring hebben we een speciale methode ontwikkeld om die zwarte rat toch te pakken krijgen. Je moet als ongediertebestrijder heel creatief zijn. Je moet inzicht hebben in het vangen van dieren en mijn achtergrond als jager helpt daar enorm bij. Je moet weten hoe een dier zich gedraagt, waar die zich prettig voelt en wat hem aantrekt.

“Ik zie ongediertebestrijding als een combinatie van creativiteit en kunde.”

Als boerenzoon vond ik het vroeger al leuk om muizen te vangen, dus muizenbestrijding zit eigenlijk al in mijn bloed! Ik heb nu een jongetje uit de buurt, hij is tien jaar en is nu al bezig met muizen vangen. Nou, als hij het wil, kan hij zeker een goede muizenbestrijder worden.

Wat kan er fout gaan als klanten zelf proberen om ongedierte te bestrijden?

Als ze muizen of ratten hebben, gaan ze vaak bij een doe-het-zelfzaak bestrijdingsmiddelen halen voor particulier gebruik. Daardoor worden de dieren eigenlijk resistent voor vergif. Vervolgens moet ik komen en is een zwaarder bestrijdingsmiddel nodig om van die dieren af te komen.

Dat was waarschijnlijk niet nodig geweest als mensen mij direct hadden ingeschakeld. Toch komt dit vaak voor. Mensen hebben dan iets op internet gelezen en gaan dan zelf wat proberen. Maar dat is niet altijd de beste behandeling…

Wat doe je als de behandeling toch niet werkt?

Dan zal ik proberen aan te tonen waarom ik dacht dat het opgelost was. Als de klant gelijk heeft, moeten we zoiets bespreken en een andere aanpak kiezen. Want tevreden klanten zijn de beste reclame voor mijn bedrijf.

De klant moet ook meehelpen, je moet het samen oplossen. Als klanten bijvoorbeeld geen etensresten opruimen, dan wordt het ongedierteprobleem ook niet opgelost.

Hoe werk je samen met de klant?

Je moet de klant adviseren wat hij zelf moet doen. Wat doen wij als bestrijder en wat doet de klant als eigenaar of huurder. Klanten moeten wel meewerken in de bestrijding. Als wij bijvoorbeeld het advies geven om iets schoon te maken of om iets dicht te maken en het wordt niet uitgevoerd, dan kun je erop wachten dat de ongedierte overlast terugkomt. In mijn ogen is het dan een nieuw probleem.

Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied?

Omdat ik als franchisenemer werk bij Traas, word ik vanuit het hoofdkantoor op de hoogte gehouden. Bijvoorbeeld als er nieuwe bestrijdingsmiddelen komen, dat wordt besproken tijdens vergaderingen die we regelmatig hebben. Daarnaast volg ik cursussen, zoals laatst over wetgeving over de nieuwe natuurwet waarin allerlei dieren staan beschreven die niet bestreden mogen worden.

Bron: Interview met BeestjesKwijt

Social Media

Deel deze pagina op Social Media: